| Dlouhodobá spotřeba nafty: 7,4 l/100 km |
| Dlouhodobá spotřeba nafty s nákladem 500 kg: 8,2 l/100 km |
| Dlouhodobá spotřeba nafty s přívěsem 1700 kg: 12,8 l/100 km |
Opel Zafira, stejně jako jeho sourozenci Citroën Spacetourer a Peugeot Traveller, začínal v roce 2016 i se vznětovými motory 1,6 CDTi. Nyní je v nabídce výhradně dvoulitr, což je dobře. Výhody se projevily také při tahání těžkého přívěsu, navíc v zátěži klesla spotřeba.

A další novinkou je příchod elektrických verzí. Tentokrát již pod hlavičkou nového koncernu Stellantis, ve kterém je začleněno PSA, Opel a Fiat (FCA). V rámci přílohy jsme vyzkoušeli elektrickou verzi sourozeneckého Citroënu ë-Spacetourer. My se nyní budeme věnovat vznětové motorizaci, která sourozencům sluší nejvíce.
Mladá zafira
Podvozková platforma sourozenců vychází z nejmodernější modulární platformy EMP2. Nabízí perfektně obestavěný vnitřní prostor a díky celkové výšce 190 cm lze bez problémů zajet i do podzemních garáží obchodních center.

Opel se pod křídla PSA začlenil až v roce 2019, takže modely Vivaro nebo Zafira nabízí de facto až v omlazeném provedení. Právě dvoulitrové verze vznětového motoru považujeme za nejpovedenější změnu. Zafira je osobní verzí dodávky Opelu Vivaro. Luxus interiéru se řídí třemi výbavovými stupni a plejádou příplatkových prvků. K dispozici jsou dvě verze dvoulitrového vznětového čtyřválce s výkony 103 nebo 130 kW. Slabší verze je spojena s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou, osmistupňový automat je pak u výkonnější verze. Rozdíl mezi nimi je 102 000 Kč s DPH. Volit lze mezi dvěma délkami karoserie 4956 a 5308 mm s rozdílnými rozvory a zadními přesahy.

Komfortem i příplatkovými prvky výbavy se zafira může měřit s těmi nejlepšími „dodávkami“ v segmentu. Ve 2. a 3. řadě může být vůz vybaven samostatnými posuvnými sedadly s možností nastavení sklonu opěradel. Praktičnost doplňuje samostatně otevíratelné okno zadních, pátých dveří. Po sklopení opěradla spolujezdce je v kratší verzi možné převážet předměty dlouhé až 350 cm.
Ve výbavách Business a Elegance pak plně nahrazuje vymírající třídu komfortních velkoprostorových automobilů. Cena s DPH pak ale přesahuje hranici jednoho milionu korun.
Kratší zafira je s přívěsem stabilnější
Zatímco povedený, ale slabší vznětový motor 1,6 BlueHDI/85 kW dokázal být ve starších modelech překvapivě úsporný při jízdě bez zátěže – v kombinovaném režimu jsme mu naměřili o 0,4 l/100 km méně (7,0 l/100 km), při zátěži nad 500 kg se už karta začala obracet. Velký rozdíl byl pak při tahání přívěsu. Zatímco v kombinovaném režimu dokázal dvoulitrový diesel jezdit s obytným přívěsem Hobby o hmotnosti 1700 kg za 12,8 l/100 km, šestnáctistovka jezdila za 13,6 l/100 km.
Stabilita soupravy ve vyjetých kolejích a bočním větru je překvapivě vyšší u verze s kratším rozvorem. Je to zřejmě dáno skutečností, že tato verze má zároveň i kratší převis za zadními koly.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Opel Zafira Life 2.0 BlueHDi |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 1977 cm3, výkon 130 kW při 3750 1/min, točivý moment 400 Nm při 2000 1/min. Samočinná osmistupňová převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4956/2010/1900 mm, rozvor 2975 mm. Základní objem zavazadlového prostoru 850 l. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1838/867 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2300/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 185 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 6,9–7,8 l/100 km, emise CO2 kombinované dle WLTP 180–204 g/km. |
| CENA s DPH | 1 101 990 Kč s DPH |
| SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg. | |||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná | |
| Jízda sólo | 8,3/6,1 (9,4/6,6) | 5,5/8,8 (5,6/9,0) | 7,4 (8,2) |
| Jízda s přívěsem Hobby 1700 kg | 14,1/11,5 | 11,1/18,1* | 12,8 |
| Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | ||||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) | Náklady na servis dle TecAlliance (Kč) | Náklady na opotřebitelné díly včetně práce dle TecAlliance (Kč) |
| 90 000 | 3 roky | 47,27 % | 11 650 | 30 600 |
| 150 000 | 3 roky | 41,78 % | 18 300 | 37 550 |
| 210 000 | 3 roky | 36,29 % | ||
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Všestranný model částečně suplující i třídu MPV, vysoká variabilita sedadel | Absence pohonu 4×4 |
| Vysoký jízdní komfort, vysoká stabilita při jízdě s přívěsem | Sedáky druhé řady končí zbytečně daleko od bočních dveří |
| Nabídka dvou délek karoserie | |
| Náklady na servis a díly | |




























