Čtvrtá generace modelu Sorento působí na první pohled revolučním dojmem a přesně taková je i ve skutečnosti. Automobilka na ní prezentuje zcela nové technologie včetně nejnovějšího plug-in hybridního pohonu. Velikostí i mírou bezpečí míří sorento na vrchol svého segmentu.

Nová Kia Sorento má ambice konkurovat svým vnitřním prostorem předním příčkám segmentu. Zároveň jde o první automobil postavený na nové podvozkové platformě pro ta největší sedmimístná SUV na trhu. Celková délka sice narostla o pouhých 10 mm, rozvor se však protáhl o 35 mm ve prospěch cestujících ve druhé a třetí řadě. Také šířka a výška mají o 10 mm větší hodnotu.
Obrovský mezigenerační posun je patrný zejména v interiéru. Aktuálně jde o nejhodnotnější prezentaci automobilky. Oku lahodí nejen moderní design, ale také kvalitní materiály a pečlivé dílenské zpracování.
Netknutá užitná hodnota
Nová podvozková platforma umožnila chytrou integraci plug-in hybridního pohonu bez omezení vnitřního prostoru. Lithium-iontová baterie plug-in hybridu s kapacitou 13,8 kWh je umístěna pod sedadlem řidiče a spolujezdce. Palivová nádrž o objemu 67 litrů se nachází pod sedadly druhé řady a palubní nabíječka s výkonem 3,3 kW má své místo pod zavazadlovým prostorem. Kabina tedy není nijak omezena.

Sorento disponuje základním objemem zavazadlového prostoru 821 litrů v sedmimístném a 910 litrů v pětimístném uspořádání. Mezigeneračně tak pojme o 187 litrů více (o 179 litrů u hybridu). Díky prodlouženému rozvoru lze sedadla druhé řady posunout o dalších 45 mm dopředu, což usnadňuje nástup do třetí řady. Cestující obecně mají více místa v oblasti kolen, ramen i nad hlavou.
Od nafty k plug-in hybridu
Čtvrtou generaci Sorenta lze poprvé pořídit s hybridním i plug-in hybridním pohonem. Základem klasického hybridu je zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 T-GD (132 kW) spojený s elektromotorem (44 kW) čerpajícím energii z lithium-iontové baterie s kapacitou 1,49 kWh. Celkový výkon soustavy 169 kW a 350 Nm je přenášen přes šestistupňovou automatickou převodovku na všechna čtyři kola.

Vyznavači klasického pohonu mohou sáhnout po vznětovém čtyřválci řady SmartStream objemu 2,2 litru s výkonem 148 kW a točivým momentem 440 Nm. Jeho nová konstrukce s hliníkovým blokem pomohla ušetřit 19,5 kg. Spojení s osmistupňovým automatem doprovází hladký průběh řazení.
Nejzajímavější je ovšem plug-in hybridní ústrojí. To sdílí stejný motor 1,6 T-GDI s hybridem, ovšem zde mu sekunduje elektromotor s výkonem 67 kW. Výsledný výkon soustavy 195 kW s 350 Nm jej staví na vrchol nabídky. Přítomnost menšího čtyřválce uvolnila místo pro elektromotor zabudovaný mezi ním a převodovkou. V závislosti na podmínkách jsou poháněna pouze přední nebo všechna čtyři kola. Na středovém tunelu nalezneme kruhový ovladač volby jízdních režimů. Řídicí jednotka systému AllTerrain Mode nepřetržitě reguluje přenášení výkonu na jednotlivá kola i načasování řazení převodových stupňů, čímž optimalizuje trakci. K dispozici jsou přednastavené režimy pro bahno, sníh a písek.
Příjemné překvapení
Když pomineme vyspělé technologie, které nejsou alfou a omegou automobilu, tak nás sorento potěšilo vysokým jízdním komfortem, nadprůměrnou šířkou interiéru i jízdními vlastnostmi. Plug-in navíc pracuje velmi efektivně, a tak se v hybridním režimu dočkáte překvapivě nízké spotřeby.
Každé SUV by mělo mít pohon všech kol. Sorento ho nabízí standardně ve všech čtyřech výbavových stupních s výjimkou nejlevnější verze 2,2 CRDi 148 kW (1 099 980 Kč).
Těžké, ale úsporné
Sorento u nás dále bodovalo i po stránce nákladů na palivo. I když je pohotovostní hmotnost nad 2,1 tuny, reálný dojezd v elektrickém režimu je 50 km. Na našem testovacím okruhu jsme ujeli 48 km, v městské provozu pak 55 km.

Abychom mohli plug-iny objektivně srovnávat, měříme u nich spotřebu benzinu vždy se zcela vybitým akumulátorem. A v tom nás benzinový čtyřválec 1,6 příjemně překvapil. V kombinovaném režimu si řekl o 8,1 l/100 km. S ohledem na velikost a hmotnost je to mimořádně nízká spotřeba. Pokud známe dojezd na elektřinu, což je v našem případě 48 km, je velmi jednoduché vypočítat spotřebu v rámci četnosti dobíjení.
Pokud tedy budeme akumulátory nabíjet každých 100 km, bude spotřeba 4,2 l/100 km. Pokud nabíjecí interval protáhneme na 200 km, budeme jezdit stále pod spotřebou vznětového motoru (6,2 l/100 km). Když akumulátory nabijeme až po ujetí 400 km, bude spotřeba 7,1 l/100 km, tedy stejná jako u vznětového motoru 2,2 CRDi 4×4.
Vysoké zůstatkové hodnoty i dražší náhradní díly
Sorento je prošpikováno nejnovějšími technologiemi, kamerami a snímači. To se ale bohužel projevuje na cenách některých dílů, které jsou hodny prémiového segmentu. Základní verze předního světlometu vyjde na 64 900 Kč, kompletní světlomet pak na 78 070 Kč s DPH. Snímače a kamery prodražuje také čelní sklo, které vychází na 55 360 Kč, podobně je to i se zpětnými zrcátky – levé vychází na 43 300 Kč. K dražším dílům řadíme také přední blatník (20 640 Kč).

Na druhou stranu ceny těchto dílů vozové parky až tak trápit nemusí. Jde o díly, které se v praxi poškodí dopravní nehodou nebo vandalismem, jejich úhrada tak jde na vrub havarijního pojištění.
Sorento se chlubí vysokými zůstatkovými hodnotami, které jsou dokonce po třech letech a nájezdu 90 000 km nad 50 %, což je nadprůměrně nízká ztráta hodnoty. Sorento je také zajímavé tím, že zůstatkové hodnoty se mezi jednotlivými motorizacemi téměř neliší. Dvě procenta jsou zanedbatelný rozdíl.
Průměrné TCO
TCO pozitivně ovlivňují vysoké zůstatkové hodnoty, nízká spotřeba a solidní dojezd na elektřinu. Negativně ale působí vyšší pořizovací cena a vyšší náklady na pravidelný servis způsobený kratšími servisními intervaly (po 15 000 km). Po ujetí 210 000 kilometrů majitel za servisní prohlídky zaplatí bez stokoruny 100 000 Kč s DPH. To je v daném segmentu nad průměrem.
Mezi velkými SUV s pohonem všech kol jsou TCO ale stále lehce podprůměrné.
Jedna karta pro celou Evropu
Majitelé plug-in hybridního sorenta mohou využívat novou službu KiaCharge. Jediná karta nebo mobilní aplikace jim zpřístupňují celoevropskou síť veřejných stanic čítající přibližně 160 000 nabíjecích míst. Soukromí i firemní klienti uvítají přehlednou měsíční fakturaci všech vozů bez nutnosti spravovat několik různých účtů nebo předplatných.
Vynikající ochrana posádky
Nová Kia Sorento zazářila v nárazových testech Euro NCAP, odkud si přivezla plné pětihvězdičkové hodnocení. Největší zásluhu na výsledku má karoserie vyrobena z vysokopevnostní oceli a hliníku. Celková tuhost sorenta je o 12,5 % vyšší než u konkurenčních modelů na vrcholu segmentu. Zároveň se podařilo snížit hmotnost konstrukce o 21,3 kg.
Novinka získala 80 % za ochranu dospělých cestujících, 85 % za ochranu dětí a 63 % za ochranu chodců. Vysoký standard asistenčních systémů byl ohodnocen na 82 %. Hodnotící komisaři pochválili sorento za neporušenost prostoru posádky v případě nehody, a to bez ohledu na jejich tělesné proporce či polohu sezení.
Při simulaci bočního nárazu dokázalo sorento předejít zraněním posádky ve všech kritických oblastech, čímž získalo maximální počet bodů. Kvalitní ergonomie a zpracování hlavových opěrek prokázaly příkladnou prevenci cestujících před rizikem poranění krku v případě zadního nárazu.
Sorento na dálkové ovládání
Kia nabízí své nejnovější asistenční systémy v souhrnném balíčku nazvaném ADAS. Ten v závislosti na úrovni výbavy zahrnuje autonomní nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců, cyklistů i vozidel. Dále inteligentní sledování rychlostních omezení, adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go. Adaptivní tempomat také spolupracuje s navigací a v závislosti na profilu cesty sám upravuje rychlost. Autonomní jízdní funkce doplňuje asistent jízdy po dálnici.

Sorento je zároveň prvním evropským modelem, kde Kia prezentuje dálkově ovládaný parkovací asistent. Ten umožňuje majiteli automatické vyjetí z kolmého parkovacího místa, přičemž tento úkon lze ovládat i na dálku, pokud je parkovací místo úzké nebo řidič vedle zaparkoval tak blízko, že do sorenta nelze nastoupit.
Novinkou je on-line systém palubní telematiky UVO Connect. V kombinaci se službou Kia Live se posádce zpřístupní aktuální dopravní informace, předpovědi počasí, body zájmu a podrobnosti o volných parkovacích místech včetně případných poplatků. Pomocí rozhraní UVO Connect lze odesílat profil plánované cesty ještě před vyjetím.
Šikovná je rovněž možnost současného spárování dvou chytrých telefonů. Druhá a třetí úroveň výbavy navíc zahrnuje port s bezdrátovým nabíjením.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADN ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec pohání všechna kola, objem 1598 cm3, výkon 132 kW při 5500 1/min, výkon elektromotoru 67 kW. Výkon obou motorů je 195 kW, točivý moment pak 350 Nm. Samočinná šestistupňová převodovka |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4810/1900/1700 mm, rozvor 2815 mm. Zavazadlový prostor pětimístné verze 0,693/2,077 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost pětimístné verze 2130/515 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/750 kg. |
| Výkony | Největší rychlost 193 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 1,6 l/100 km/CO2 38 g/km. |
| CENA | 1 319 980 Kč |
| VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM | ||
| Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1590/1530/1620 |
| vzadu / b | 1590/1480/1590 | |
| Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 1090/670 | |
| D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 1110/1100/450 a 1780/1100/450 | |
| Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 1000/940 | |
| Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f | 300/350 | |
| SPOTŘEBA BENZINU V RÁMCI TESTU-jízda s vybitým akumulátorem (L/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 7,7/6,7 | 6,2/9,4 | 8,1 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH | ||||
| Počet ujetých km | Stáří | 1.6 T-Gdi PHEV 4×4 | 1.6 T-GDi HEV 4×4 | 2.2 CRDi 4×2 |
| 30 000 | 3 roky | 55,87 % | 53,28 % | 56,31 % |
| 90 000 | 3 roky | 50,63 % | 48,28 % | 51,03 % |
| 150 000 | 3 roky | 44,66 % | 42,58 % | 45,01 % |
| 210 000 | 3 roky | 38,68 % | 36,88 % | 38,98 % |
| NÁKLADY NA PROVOZ | |||||
| Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny, a náklady na pneuservis, které jsou ovlivněny především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňují v menší míře. |
|||||
| Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 | |
| Pořizovací cena vozu (Kč) | 1 319 980 | 1 319 980 | 1 319 980 | 1 319 980 | |
| JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | |||||
| Dálniční známka (Kč) | 4500 | 4500 | 4500 | 4500 | |
| Zákonné pojištění1) (Kč) | 26 500 | 26 500 | 26 500 | 26 500 | |
| Havarijní pojištění2) (Kč) | 80 550 | 80 550 | 80 550 | 80 550 | |
| Servisní prohlídky3) (Kč) | 16 100 | 41 400 | 72 600 | 99 900 | |
| Pneuservis4) (Kč) | 22 500 | 22 500 | 41 600 | 59 300 | |
| Pohonné hmoty5) (Kč) | 58 200 | 174 600 | 291 000 | 407 400 | |
| Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 582 500 | 651 700 | 730 500 | 809 400 | |
| NÁKLADY CELKEM | |||||
| Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 790 850 | 1 001 750 | 1 247 250 | 1 487 550 | |
| Náklady na 1 km (Kč/km) | 26,36 | 11,13 | 8,32 | 7,08 | |
| 1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu, při dobíjení akumulátoru po každých 200 km (6,2 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (31,50 Kč/l). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
|||||
| CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ | |
| Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
| Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 4500 |
| Brzdové desky – přední (sada) | 3710 |
| Čelní sklo | 55 360 |
| Přední levý světlomet LED – kompletní | 78 070 |
| Zadní skupinová svítilna – kompletní | 35 360 |
| Přední nárazník – kompletní | 17 900 |
| Zadní nárazník – kompletní | 13 100 |
| Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní | 43 300 |
| Levý přední blatník | 20 640 |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Komfortní podvozek, odhlučnění | Stísněný prostor ve třetí řadě |
| Mimořádně vysoká variabilita druhé řady sedadel, vnitřní prostor | Absence rezervního kola |
| Nízká sptřeba při jízdě s vybitý akumulátorem | Vyšší pohotovostní hmotnost |
| Dojezd na elektřinu 48 km | |
| Záruka 7 let nebo 150 000 km, první 3 roky bez omezení km | |




























