4. prosince 2025
Testy

TEST: Mercedes-Benz 300de

>Redakce Redakce
10 září, 2021

Mercedes-Benz má mezi dobíjecími hybridy výjimečné postavení. Pro třídu C i E totiž nabízí jak benzinový, tak i dieselový plug-in.

Pro test jsme tedy zvolili unikátnější plug-in se vznětovým motorem. Systém pohonu je pro třídu C k dispozici pouze se zadním pohonem, zatímco třídu E si můžete za akceptovatelný příplatek 72 600 Kč koupit i s pohonem všech kol.

Úctyhodných 700 Nm

Dvoulitrový turbodiesel s parametry 143 kW a 400 Nm je totiž sám o sobě velmi dobrým motorem. Nejenže je ve výchozím provedení E 220 d dostatečně dynamický, ale především má nízkou reálnou spotřebu. Elektromotor o výkonu 90 kW a točivém momentu 440 Nm je vložený mezi spalovací motor a devítistupňovou samočinnou převodovku. Sestava obou motorů tak nabízí úctyhodný točivý moment 700 Nm i výkon 225 kW, což mu propůjčuje mimořádnou dynamiku. Při jízdě na elektřinu je nejvyšší rychlost 135 km/h.

Na elektřinu 45 km

Akumulátor o kapacitě 13,5 kWh by měl podle metodiky WLTP vystačit na 52 km bezemisní jízdy. My jsme v kombinovaném režimu ujeli 45 km, po dálnici při rychlosti 130 km/h pak kapacita vystačí na 33 km.

Spotřebu nafty měříme při jízdě s vybitým akumulátorem. U plug-inů je to jediná možnost, jak objektivně porovnat skutečnou spotřebu paliva. Náklady na palivo, respektive výsledná spotřeba tak závisí na chuti dobíjet akumulátor. Pokud plug-in nebudete nabíjet vůbec, počítejte se spotřebou kolem 6 l/100 km. Když ho připojíte do zásuvky alespoň jednou za 400 km, klesne výsledná spotřeba na 5,2 l/100 km. Pokud frekvenci nabíjení zkrátíte na 200 km, budete jezdit za 4,6 l/100 km, což je s ohledem na velikost, výkon i pohon všech kol mimořádně nízká spotřeba. Při každodenním dojíždění do práce je ale reálné dobíjet akumulátor i každých 100 km. V takovém případě budete jezdit za úctyhodných 3,2 l/100 km.

Návratnost?

Návratnost investice do hybridního pohonu může být okamžitá. Výkonově se plug-in s 225 kW nejvíce blíží šestiválci E 400 d 4Matic (243 kW), je ale o 111 000 Kč dražší. Anebo se lze spokojit s o něco slabší variantou E300 d 4Matic (195 kW), která je o 100 000 Kč levnější. Pokud bychom akumulátory plug-inu nabíjeli každých 100 km, tak se návratnost vrátí po ujetí zhruba 105 000 km, pokud by se interval nabíjení prodloužil o dvojnásobek, stejně se prodlouží i návratnost. Zákazníci u mercedesu ale spíš upřednostňují ekologický přínos pohonu nežli haléřové úspory v nákladech na palivo.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Mercedes-Benz E 300 de kombi 4Matic
Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec pohání všechna kola, výkon 143 kW při 3800 1/min, točivý moment 400 Nm mezi 1600 a 2800 1/min. Devítistupňová samočinná převodovka. Elektromotor vložený mezi spalovací motor a převodovku, výkon 90 kW, točivý moment 440 Nm. Systémový výkon 225 kW, točivý moment omezen na 700 Nm.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4933/1852/1475 mm, rozvor 2939 mm. Zavazadlový prostor 0,480/1,660 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 2140/660 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2100 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 235 km/h (na elektřinu 135 km/h), zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s. Spotřeba 1,6 l/100 km (NEDC), resp. 18,7–19,7 kWh/100 km, maximální dojezd na elektřinu 52–54 km (NEDC), kapacita akumulátoru 13,5 kWh.
CENA 1 782 330 Kč
 SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU – jízda s vybitým akumulátorem (l/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
6,1/5,2 4,8/6,3 5,9
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax) Náklady na servis dle TecAlliance (Kč) Náklady na opotřebitelné díly včetně práce dle TecAlliance (Kč)
90 000 3 roky 47,33 % 32 300 36 800
150 000 3 roky 41,89 % 69 800 49 100
210 000 3 roky 36,46 %    
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Vyspělé technologie a efektivita pohonu Akumulátory částečně zasahují do zavazadlového prostoru
Jízdní vlastnosti, dynamika (225 kW a 700 Nm) Průměrný dojezd na elektřinu (45 km) 
Možnost volby pohonu zadních nebo všech kol Jen průměrné zůstatkové hodnoty vznětových motorizací včetně plug-inu
Zůstatkové hodnoty u benzinových motorizací včetně plug-inu  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit