Nový plug-in hybrid dokáže v Mercedesu třídy C úspěšně suplovat původní vznětový šestiválec. Elektromotor o výkonu 90 kW tak dává zapomenout na absenci dvou válců. Přitom nabízí znatelně nižší spotřebu a obdobné jízdní výkony.
Mercedes-Benz třídy C se už šest let obejde bez impozantního vznětového šestiválce a nutno říct, na prodejní výsledky to má minimální vliv. Absenci formálně plnotučné motorizace vynahrazuje jednak dvojitě přeplňovaný čtyřválec C 300 o výkonu 180 kW a jednak plug-in hybrid C 300 de. Částečně elektrická verze kombinuje naftový dvoulitr o výkonu 143 kW ze slabšího C 220 d s 90kW elektromotorem. Systémový výkon 225 kW a maximum točivého momentu 700 Nm jsou velkorysé parametry. Vyspělé řešení tak umí nabídnout dynamickou jízdu v hybridním režimu, kdy akcelerace na 100 km/h je otázkou 5,7 sekundy a maximální rychlost dosahuje 250 km/h.
Kam dojede a kolik spotřebuje?
Akumulátory mají kapacitu 13,5 kWh, pro čistě elektrický pohon je využitelných 9,4 kWh. Pak se systém přepne do hybridního režimu a se zbytkovou elektřinou si hospodaří sám. V praxi lze bez problémů na elektrický pohon ujet 47 až 50 km. Automobilka udává dojezd 55 km dle WLTP. Při úsporném jízdním režimu lze ujet i tuto vzdálenost. Na elektrický pohon je nejvyšší rychlost 130 km/h. Při této rychlosti se akumulátor vybije po 30 km.
S vybitým akumulátorem lze jezdit v kombinovaném režimu za 5,6 l/100 km. Pokud tedy budete dobíjet akumulátor alespoň každých 200 km, budete jezdit se spotřebou 4,2 l/100 km. Pokud dobíjecí cyklus zkrátíte na 100 km, bude spotřeba úctyhodných 2,8 l/100 km.
Palubní nabíječka má příkon 7,4 kW. Při dvoufázovém 16A jističi, s odpovídajícím wallboxem se baterie z 10 % do plna nabijí za 1,5 hodiny.
Menší zavazadlový prostor
Nevýhodou instalace akumulátorů do zadní části karoserie je zmenšení zavazadlového prostoru. Podlaha je zhruba o 15 cm výš a nenabízí rovnou ložnou plochu. Základní objem je zmenšený ze 460 na 315 litrů.
Plug-in hybrid je také o nemalou čtvrt tuny těžší, stále se však s provozní hmotností vejde do dvou tun, dobíjecí kombi je tedy lehčí než kdejaké prémiové SUV.
Rozumná pořizovací cena
Cena naftového plug-in hybridního kombi startuje cenou 1,459 milionu korun, sedan je o 50 000 korun levnější. Poháněna jsou výhradně zadní kola.
Mercedes na českém trhu také podporuje benzinový hybrid C 300 e, který stojí jako verze C 300 d s pohonem všech kol.
Stejný hybridní pohon nabízí Mercedes i do větší třídy E. Na rozdíl od třídy C ale nabídka počítá i s pohonem všech kol 4Matic.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Mercedes-Benz 330 de kombi |
|
Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec 1950 cm3, 143 kW při 3800 1/min, 400 Nm při 2500–3100 1/min spojený s elektromotorem, 90 kW pohání zadní kola. Systémový výkon hybridu 225 kW a 700 Nm. Převodovka samočinná, devítistupňová. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4702/1810/1457 mm, rozvor 2840 mm. Zavazadlový prostor 0,315 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1955/525 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1800/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 s. Spotřeba kombinovaná 1,5 l/100 km, emise CO2 kombinované 39 g/km. |
CENA s DPH | 1 458 776 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU s vybitým akumulátorem (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
5,9/5,0 | 4,7/6,0 | 5,6 |
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly: Mercedes-Benz 330 de | ||||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) | Náklady na servis dle TecAlliance (Kč) | Náklady na opotřebitelné díly včetně práce dle TecAlliance (Kč) |
90 000 | 3 roky | 45,70 % | 27 900 | 34 100 |
150 000 | 3 roky | 40,33 % | 56 100 | 82 000 |
210 000 | 3 roky | 34,95 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní komfort a dynamika | Akumulátor částečně zasahuje do zavazadlového prostoru |
Výkon hybridního pohonu (225 kW) | Plug-in nenabízí pohon všech kol |
Dojezd a spotřeba |