4. prosince 2025

Nový Peugeot 308 má velké ambice. V rámci finišující ankety Auto roku v ČR aspiruje na účast mezi finalisty. Ne každému sice může vyhovovat průměrně prostorný interiér ve stylu i-Cockpit, ale ve většině sledovaných „disciplín“ nabízí to nejlepší v segmentu.

V rámci mezigenerační proměny udělala 308 výrazný posun. Patrné je to především na jízdních vlastnostech, řízení, použité technice, infotainmentu a designu. Odladění podvozku tentokrát přináší potěšení z jízdy stejně jako snadné a přesné řazení s krátkou drahou ručně řazené převodovky.

Větší, ale nižší

Vnější rozměry se zvětšily s výjimkou výšky. Hatchback je oproti předchozí generaci delší o znatelných 110 mm (4367 mm), rozvor se prodloužil o 55 mm (2675 mm). Karoserie se ale zároveň snížila o 18 mm (1441 mm), což jí propůjčuje atletičtější proporce a snižuje čelní odpor. Mimochodem koeficient čelního odporu 0,28 je mezi hatchbacky jeden z nejnižších.

Nárůst vnějších rozměrů se v omezené míře přenesl i do interiéru. Šířka oproti předchozí generaci zůstala shodná s výjimkou úrovně loktů, kde je čalounění dveří jinak tvarované, a tak pomohlo navýšit prostor o 40 mm.

Místo na zadních sedadlech je i nadále lehce podprůměrné. V prostoru pro nohy jsme naměřili zlepšení o 20 mm a opěradlo oproti sedáku svírá nepatrně větší úhel, což je pohodlnější. Prostor nad hlavou je kvůli nižší stavbě karoserie nad předním sedákem menší o 10 mm, vzadu pak o 20 mm. I tak postačuje i pro cestující s výškou kolem 180 cm. Zadní sedák je ale nízko nad podlahou, což zvyšuje prostorové nároky pro dolní končetiny a nepodpírá stehna.

Naše měření dále potvrdilo shodnou šířku i hloubku zavazadlového prostoru, délka pak nepatrně klesla (35 mm). Objem zavazadlového prostoru se tak mezigeneračně lehce snížil na 412 litrů. Plug-in hybrid kvůli akumulátorům z prostoru dvojité podlahy dále ukrajuje (361 l). Praktičtější kombi SW dorazí na jaře. Má prodlouženou karoserii o 269 mm, což se znatelně projevuje na objemu zavazadlového prostoru (608 l, hybrid nabízí 548 l).

Benzin, nafta i elektrický proud

Nová 308 staví na unikátní platformě EMP2 umožňující plnou elektrifikaci. Již od začátku prodejů je kromě zážehového a vznětového motoru dostupná i ve dvou plug-in hybridních verzích s elektrickým dojezdem až 60 km. Utáhne dokonce i brzděné přívěsy o hmotnosti až 1500 kg. Platforma je připravena pojmout i čistě elektrický pohon. Ten dorazí v roce 2023. Model e-308 nabídne akumulátory s kapacitou 54 kWh, které mají zaručit dojezd okolo 400 km. Ve stejném roce dorazí také mild hybridy, které jsou aktuálně vyvíjené na bázi tříválce 1.2 PureTech. Zástupci automobilky uvedli, že i poté v nabídce pořád zůstane vznětový motor, který hraje z obchodního hlediska stále důležitou roli.

Konvenční spalovací motory dokážou spalovat benzin i naftu. Prim hraje benzinový tříválec 1.2 PureTech dostupný ve dvou výkonových verzích – s 81 kW a 96 kW. Turbodiesel je v nabídce jediný, ve formě 1.5 BlueHDi s 96 kW. Zatímco benzinový tříválec jsme prověřili důkladně, se vznětovým čtyřválcem jsme se mohli svézt zatím jen omezeně. Ve shodné výbavě je stejně výkonný diesel dražší o 40 000 Kč, což je celkem rozumný příplatek. Svým projevem na nás ale lépe zapůsobil benzinový tříválec. Je tichý, temperamentní v širokém spektru otáček, má kultivovaný chod a jeho spotřeba je v praxi o 1,2 l/100 km vyšší. Vyšší cena dieselu se tak vrátí po ujetí více než 90 000 km. Při současných cenách, kdy je nafta oproti benzinu dokonce dražší, je pak návratnost nad 100 000 km. Temperament dieselu lze využít v užším rozsahu otáček, má hrubší chod motoru v nízkých otáčkách, ve kterých se vibrace částečně přenášejí i do volantu. Nad 1800 otáčkami je kritika zapomenuta.

Kultivované tříválce

Kritika vznětových motorů se ale nevztahuje pouze k Peugeotu. Dnešní přeplňované benzinové tříválce jsou stále více kultivované, výkonné a svým projevem začínají předhánět vznětové motory. Zaujmou také stále nižší spotřebou, oproti tomu vznětové motory mají prostor pro zlepšování už jen minimální. Navíc jsou výrobně znatelně dražší. Je tedy jen otázkou času, kdy postupně vymizí i z automobilů nižší střední třídy.

Skutečnou spotřebu testovaného Peugeotu 1.2 PureTech/96 kW jsme ověřovali na našem známém okruhu, který zahrnoval okresní silnice (50 %), dálnice (30 %) i městský okruh (20 %). Výsledky měření naleznete v příslušné tabulce.

Kratší servisní interval zvyšuje cenu servisu

Servisní intervaly jsou výrobcem předepsány po 20 000 km. Rozvodový řemen je u zážehového motoru sice nutné vyměnit každých 100 000 km, výměna ale nevyjde draho. Včetně práce a DPH počítejte s částkou lehce nad 4000 Kč (cena dílu 2206 Kč, práce 1898 Kč). Nejdražší servisní prohlídky jsou tedy po ujetí 100 000 km (10 249 Kč s DPH) a 200 000 km (14 626 Kč s DPH). Po ujetí 210 000 km tak zákazník zaplatí za pravidelný servis 89 500 Kč. Jedna servisní prohlídka vychází v průměru na 8950 Kč s DPH.

Ceny dílů jako na houpačce

Ceny dílů jsou rozdílné. Některé jsou překvapivě drahé, některé zase levné. V průměru ale nijak výrazně nevybočují z běžných zvyklostí. Mezi dražší se řadí například přední světlomety (13 268 Kč/ks) a zadní skupinové svítilny (11 172 Kč/kus), přední blatník (17 660 Kč/ks) nebo nárazník (17 454 Kč). Bližší informace naleznete v příslušné tabulce.

Interiér i-Cockpit

O průměrné prostornosti interiéru jsme se už zmínili. Koncept i-Cockpit ale prošel výrazným ergonomickým vylepšením. Multifunkční volant může být vyhřívaný a integrované snímače lépe rozpoznají kontakt s rukou, který je potřebný při využívání autonomních prvků řízení. Od úrovně Active Pack hledí řidič na 10palcový digitální štít s několika zobrazovacími režimy. Digitální podobu má i ovládání klimatizace od linie Allure. Posunem kupředu jsou rovněž ergonomická sedadla s certifikací AGR.

Posilou k autonomní jízdě je nový paket Drive Assist 2.0. zahrnující adaptivní tempomat, systém udržování v jízdním pruhu s možností jeho změny, přizpůsobení rychlosti v zatáčkách a dopravnímu značení. Systém držení v jízdním pruhu dokáže být aktivní i při jízdě po okresní silnici, jejíž krajnice není vyznačena bílou čárou. K této funkci však máme výhrady. Pokud se budete těsně vyhýbat protijedoucímu vozu na užších silnicích, může vás nemile zaskočit. Stejně tak vám zasáhne do jízdní stopy v případech, že si budete chtít zatáčku najet u jejího okraje. Systém udržování jízdy v pruhu jsme tedy na okresních silnicích deaktivovali.

Konektivita, multimédia a infotainment

Nová 308 přidává řadu nových technologií. Mezi ně patří výrazně upravené multimediální zařízení, které má od výbavy Allure ve spodní části dotykové zkratkové klávesy. Ty jsou plně programovatelné, takže kromě základních rozhraní (navigace, telefon…) si tam můžete nastavit oblíbené nastavení klimatizace, vypínání start/stop systému, rádiovou stanici nebo často volaný kontakt. Přitom ve spodní části zůstala zachována analogová tlačítka pro rozhraní klimatizace a systémy vozu. Klávesnice je příjemně nakloněná. Přislíbené je i hlasové ovládání hovorovým českým jazykem. Ergonomicky skvěle odvedená práce.

Při parkování lze ocenit sadu Visiopark se čtyřmi kamerami monitorujícími okolí vozu v úhlu 360°. Zadní kamera je vybavena ostřikovačem.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Peugeot 308 1.2 PureTech 130
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový tříválec pohání přední kola, objem 1199 cm3, výkon 96 kW při 5500 1/min, točivý moment 230 Nm při 1750 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4367/1852/1441 mm, rozvor 2675mm. Zavazadlový prostor 0,412/1,35 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1333/457 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1300/660 kg.
Výkony Největší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 5,6 km/CO2 126 g/km.
CENA s DPH 520 000 Kč (kombi 560 000 Kč)
 SPOTŘEBA BENZINU V RÁMCI TESTU (l/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,3/5,5 5,1/7,2 6,4
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1480/1450/1550
vzadu / b 1430/139/149
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 1100/590
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 760/1050/550 a 1360/1050/550
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 1020/930
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f 280/330
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S
Peugeot 308 1.2 PureTech
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 58,68 %
90 000 km 3 roky 52,55 %
150 000 km 3 roky 45,97 %
210 000 km 3 roky 39,38 %
NÁKLADY NA PROVOZ ZA 3 ROKY 
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny, a náklady na pneuservis, které jsou ovlivněny především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňují v menší míře.
Počet kilometrů za 3 roky provozu 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 520 000 520 000 520 000 520 000
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY
Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 24 500 24 500 24 500 24 500
Havarijní pojištění2) (Kč) 46 800 46 800 46 800 46 800
Servisní prohlídky3) (Kč) 22 395 31 662 57 860 89 480
Pneuservis4) (Kč) 18 900 18 900 37 800 53 300
Pohonné hmoty5) (Kč) 84 600 253 800 423 000 592 200
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 214 864 246 740 280 956 315 224
NÁKLADY CELKEM 
Celkové náklady za 3 roky (Kč) 416 559 626 902 875 416 1 126 004
Náklady na 1 km (Kč/km) 13,89 6,97 5,84 5,36
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (6,4 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (44,10 Kč/l).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ
Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) 5485
Brzdové desky – přední (sada) 3037
Čelní sklo 8480
Přední levý světlomet – kompletní 13 268
Zadní skupinová svítilna – kompletní 11 172
Přední nárazník – kompletní  17 454
Zadní nárazník – kompletní 9905
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 11 195
Levý přední blatník 17 660
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti Prostor na zadních sedadlech
Zůstatkové hodnoty Méně kultivovaný chod dieselu
Platforma umožňuje zabudovat rozdílné pohony Průměrný zavazadlový prostor u hatchbacku
Design, nevšední interiér i-Cockpit  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit