Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh | 1,27 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 19,6 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +10 °C | 410 km |
BMW i4 je zářným příkladem rychlého vývoje technologií elektromobilů. V prémiovém segmentu je generační posun v oblasti vývoje patrný nejvíce. Pokud by elektromobily fungovaly tak jako Audi e-tron GT, BMW i4 nebo Mercedes EQE, bylo by na světě líp.
BMW dosud sázelo na svébytné elektrické modely, ať šlo o městskou i3 nebo velké SUV iX. Nově ale přichází s elektrickými verzemi spalovacích modelů, a tak po SUV iX3 přichází i4 jako elektrická verze Gran Coupé řady 4. Když už jsme nakousli elektrické SUV iX3, i přes obdobný systém pohonu nefungovalo tak bravurně jako aerodynamičtější, lehčí a zábavnější i4.
Zlatá střední cesta
Na výběr jsou celkem tři verze: ekonomická eDrive35 s výkonem 210 kW, 66kWh baterií a cenou od 1,352 milionu korun. Dále eDrive40 s výkonem zvýšeným na 250 kW, 81kWh baterií a cenovkou 1,479 milionu korun. Vrchol pak obstarává čtyřkolka M50, která větší baterií napájí dvojici elektromotorů o celkovém výkonu 400 kW, oproti středně výkonné verzi je ale o znatelných 365 000 Kč dražší. Pro test jsme tak zvolili zlatý střed eDrive40. S cenou pod 1,5 milionu korun přitom konkuruje „lidovým značkám“, radost z řízení přináší ale větší.
Přestože takhle na papíře se rozdíl v parametrech oproti čtyřkolce M50 může zdát obrovský, ve skutečnosti představuje základní i4 eDrive40 zajímavé, velmi rychlé auto. Vždyť 100 km/h zvládne za 5,7 sekundy. U elektromobilů je obvyklé, že poskytují příjemné zrychlení a v nižších rychlostech, ale ve vyšším tempu o elán přicházejí. To pro BMW neplatí, auto působivě táhne i vysoko nad 130 km/h, předjíždění tak není stresem, ale radostí. A když přijdou zatáčky, sportovní naladění podvozku a tenké baterie vložené do celé podlahy dělají maximum pro to, aby jízdní projev i4 připomínal klasická BMW. Své hraje i rozhodnutí automobilky pohánět zadní kola, jak je pro řadu 4 charakteristické. Hmotnost je tedy o čtvrt tuny vyšší než u benzinových verzí, s hodnotou 2,1 tuny ale patří mezi nejlehčí, podobně výkonné elektromobily.
Dojezd až tak nezávisí na jízdním stylu
BMW jsme testovali při 10 °C, kdy jsme v kombinovaném provozu naměřili mimořádně nízkou spotřebu (19,6 kWh/100 km) a ujeli 410 km. Při defenzivní jízdě ale není problém se výrazně přiblížit k hranici 500 km.
Když k příznivé ceně a vynikajícím jízdním vlastnostem přidáme vypiplanou aerodynamiku, která napomáhá k vysokému dojezdu, rýsuje se z BMW jeden z nejlepších elektromobilů současnosti. Reálný dojezd samozřejmě záleží na četnosti využívání dynamických schopností auta, v běžném provozu si ale v ničem nezadá s mnohem menšími a lehčími elektromobily kompaktní třídy. Akční rádius je vlastně plně srovnatelný se silnějšími benzinovými verzemi, se kterými i4 eDrive40 drží krok i dynamickými schopnostmi. Hlavním rozdílem je tedy opravdu způsob pohonu a za to BMW zaslouží uznání.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE BMW i4 eDrive40 |
|
Motor, převodovka | Vzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola, výkon 250 kW při 8000–17000 1/min, točivý moment 430 Nm při 0 až 5000 ot. Jednostupňová automatická převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4783/1852/1448 mm, rozvor 2856 mm. Zavazadlový prostor 0,470/1,290 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2125/555 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1600/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 s. Spotřeba kombinovaná 16,1–19,1 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd na jedno nabití 493–590 km (WLTP), využitelná kapacita akumulátoru 80,7 kWh. |
CENA s DPH | 1 479 400 Kč |
SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
16,5/17,1 | 16,1/23,8 | 19,6 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 61,20 % |
150 000 | 3 roky | 53,70 % |
210 000 | 3 roky | 46,10 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní vlastnosti, radost z řízení | Nepříjemné dotahování pásů přednárazových asistentů. Citlivost aktivace ale jde nastavit. |
Dojezd, spotřeba, zrychlení, rychlé nabíjení | Samočinná aktivace méně významných asistenčních systémů |
Mimořádně vysoké zůstatkové hodnoty | |
Neobvykle nízká hmotnost |