Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,50 Kč/kWh 1,27 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu 19,6 kWh/100 km
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +10 °C 410 km

BMW i4 je zářným příkladem rychlého vývoje technologií elektromobilů. V prémiovém segmentu je generační posun v oblasti vývoje patrný nejvíce. Pokud by elektromobily fungovaly tak jako Audi e-tron GT, BMW i4 nebo Mercedes EQE, bylo by na světě líp.

BMW dosud sázelo na svébytné elektrické modely, ať šlo o městskou i3 nebo velké SUV iX. Nově ale přichází s elektrickými verzemi spalovacích modelů, a tak po SUV iX3 přichází i4 jako elektrická verze Gran Coupé řady 4. Když už jsme nakousli elektrické SUV iX3, i přes obdobný systém pohonu nefungovalo tak bravurně jako aerodynamičtější, lehčí a zábavnější i4.

Zlatá střední cesta

Na výběr jsou celkem tři verze: ekonomická eDrive35 s výkonem 210 kW, 66kWh baterií a cenou od 1,352 milionu korun. Dále eDrive40 s výkonem zvýšeným na 250 kW, 81kWh baterií a cenovkou 1,479 milionu korun. Vrchol pak obstarává čtyřkolka M50, která větší baterií napájí dvojici elektromotorů o celkovém výkonu 400 kW, oproti středně výkonné verzi je ale o znatelných 365 000 Kč dražší. Pro test jsme tak zvolili zlatý střed eDrive40. S cenou pod 1,5 milionu korun přitom konkuruje „lidovým značkám“, radost z řízení přináší ale větší.

Přestože takhle na papíře se rozdíl v parametrech oproti čtyřkolce M50 může zdát obrovský, ve skutečnosti představuje základní i4 eDrive40 zajímavé, velmi rychlé auto. Vždyť 100 km/h zvládne za 5,7 sekundy. U elektromobilů je obvyklé, že poskytují příjemné zrychlení a v nižších rychlostech, ale ve vyšším tempu o elán přicházejí. To pro BMW neplatí, auto působivě táhne i vysoko nad 130 km/h, předjíždění tak není stresem, ale radostí. A když přijdou zatáčky, sportovní naladění podvozku a tenké baterie vložené do celé podlahy dělají maximum pro to, aby jízdní projev i4 připomínal klasická BMW. Své hraje i rozhodnutí automobilky pohánět zadní kola, jak je pro řadu 4 charakteristické. Hmotnost je tedy o čtvrt tuny vyšší než u benzinových verzí, s hodnotou 2,1 tuny ale patří mezi nejlehčí, podobně výkonné elektromobily.

Dojezd až tak nezávisí na jízdním stylu

BMW jsme testovali při 10 °C, kdy jsme v kombinovaném provozu naměřili mimořádně nízkou spotřebu (19,6 kWh/100 km) a ujeli 410 km. Při defenzivní jízdě ale není problém se výrazně přiblížit k hranici 500 km.

Když k příznivé ceně a vynikajícím jízdním vlastnostem přidáme vypiplanou aerodynamiku, která napomáhá k vysokému dojezdu, rýsuje se z BMW jeden z nejlepších elektromobilů současnosti. Reálný dojezd samozřejmě záleží na četnosti využívání dynamických schopností auta, v běžném provozu si ale v ničem nezadá s mnohem menšími a lehčími elektromobily kompaktní třídy. Akční rádius je vlastně plně srovnatelný se silnějšími benzinovými verzemi, se kterými i4 eDrive40 drží krok i dynamickými schopnostmi. Hlavním rozdílem je tedy opravdu způsob pohonu a za to BMW zaslouží uznání.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
BMW i4 eDrive40
Motor, převodovka Vzadu napříč uložený elektromotor pohání zadní kola, výkon 250 kW při 8000–17000 1/min, točivý moment 430 Nm při 0 až 5000 ot. Jednostupňová automatická převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4783/1852/1448 mm, rozvor 2856 mm. Zavazadlový prostor 0,470/1,290 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 2125/555 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1600/750 kg. 
Výkony Nejvyšší rychlost 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 s. Spotřeba kombinovaná 16,1–19,1 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd na jedno nabití 493–590 km (WLTP), využitelná kapacita akumulátoru 80,7 kWh.
CENA s DPH 1 479 400 Kč
 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
16,5/17,1 16,1/23,8 19,6
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 61,20 %
150 000 3 roky 53,70 %
210 000 3 roky 46,10 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti, radost z řízení  Nepříjemné dotahování pásů přednárazových asistentů. Citlivost aktivace ale jde nastavit.
Dojezd, spotřeba, zrychlení, rychlé nabíjení Samočinná aktivace méně významných asistenčních systémů  
Mimořádně vysoké zůstatkové hodnoty  
Neobvykle nízká hmotnost   

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit