Náklady na CNG při ceně 27 Kč/kg: | 1,05 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu: | 3,9 kg/100 km |
Skutečný dojezd na CNG: | 435 km |
Osmá generace Golfu je po svém uvedení na trh dostupná s osmi různými pohony, z čehož pět se řadí mezi hybridní. Tak širokou nabídku pohonných jednotek konkurence, vyjma koncernové, nabídnout neumí. Verze TGI potěší firemní flotily pravděpodobně nejvíce.
Stejně jako u koncernových sourozenců tak i Golf TGI lze pořídit jako hatchback nebo kombi s ručně řazenou nebo samočinnou převodovkou DSG. K dispozici jsou i tři stupně výbavy i široká paleta příplatkového vybavení.
Seat Leon i Škoda Octavia plynový systém převzaly z golfu. Motor 1,5 TGI/96 kW běží v hospodárném Millerově cyklu s vysokým kompresním poměrem 12,5 : 1. Navíc je vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií, což posiluje zátah v nízkých a středních otáčkách.
Bohužel vlivem zpřísňujících se předpisů klesl objem benzinové nádrže na pouhých 9 l, což v praxi zaručí dojezd sotva 130 km. Tato nevýhoda ale může v rámci firemních flotil fungovat spíš jako výhoda, protože řidiče nutí jezdit především na plyn. Provoz na benzin je tedy skutečně jen nouzovým řešením. A jestliže má plynový pohon šetřit peníze, je nutné maximálně omezit provoz na benzin. Řidič druh paliva měnit nemůže, golf začne spalovat benzin, až když dojde plyn. Dokonce i studené starty probíhají na plyn. Na benzin motor startuje až v mrazech pod -10 °C nebo když tlak v nádržích klesne pod 11 barů.
Úsporné TGI i TDI
Ano, verze TGI na stlačený zemní plyn nabízí bezkonkurenční TCO. Ovšem v rámci všech motorizací na nás nejvíce zapůsobil čtyřválec 2,0 TDI ve verzi se 110 kW. Tento vznětový motor dovedl Volkswagen k naprosté dokonalosti a je velká škoda, že se v rámci evropského emisního šílenství musejí protežovat elektrifikované pohony. Při ustálené rychlosti 90 km/h si TDI řekne jen o 3,5 l nafty, při dálniční rychlosti 130 km/h je to pouhých 5,2 l/100 km. V kombinovaném režimu jsme naměřili 4,6 l/100 km. Při úspornějším jízdním stylu se ale lze dostat ke 4 l/100 km. Diesel se tak výrazně přiblížil palivovým nákladům verze TGI.
Při svižném jízdním stylu nebo rychlé jízdě po německé dálnici pak TDI v některých režimech lehce verzi TGI i trumfne. Plynová verze je ale o 20 000 korun levnější, takže TGI bude v rámci TCO vždy o něco výhodnější nežli TDI. Firmy ale často dosáhnou na větší slevy u vznětových motorizací, takže ve finále může mít TDI podobné TCO jako plynová verze. Rozdíly budou ale minimální, a tak volba motorizace bude v těchto případech spíš věcí priorit.
Zůstatkové hodnoty, životnost nádrží a revize
Golf si tradičně vede velmi dobře v oblasti zůstatkových hodnot. I po třech letech a ujetí 150 000 km si plynová verze společně s benzinovou verzí 1,5 TSI udržuje nadpoloviční hodnotu. Verze TDI je na tom o něco hůře. Ztráta hodnoty je v průměru o 7 % vyšší.
Životnost plynových nádrží je počítána na 20 let, pak se musí vyměnit. Plynový systém také musí procházet revizní kontrolou. U nového auta je to po 4 letech, pak každé 2 roky. Tedy stejně jako platnost STK. Cena revize se pohybuje do 500 korun.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Volkswagen Golf 1.5 TGI |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola, objem 1498 cm3, výkon 96 kW při 5000–6000 otáčkách, točivý moment 200 Nm při 1400–4000 otáčkách. Sedmistupňová dvouspojková samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4284/1789/1456 mm, rozvor 2620 mm. Zavazadlový prostor 0,455/1,410 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1410/550 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1400/700 kg. |
Výkony | Nejyšší rychlost 211 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Spotřeba 5,4–5,5 m3/100 km (WLTP), emise CO2 99 g/km, objem nádrží 17,3 kg (CNG) a 9,0 l (benzin). |
CENA | 644 900 Kč (kombi 674 900 Kč) s DPH |
SPOTŘEBA CNG V RÁMCI TESTU (kg/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
4,3/3,4 | 3,2/4,1 | 3,9 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||||
Počet ujetých km | Stáří | Golf 1.5 TGI (CNG) | Golf 2.0 TDI | Golf 1.5 TSI |
90 000 | 3 roky | 56,72 % | 51,55 % | 60,87 % |
150 000 | 3 roky | 50,02 % | 45,47 % | 53,69 % |
210 000 | 3 roky | 43,32 % | 39,38 % | 46,51 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Mimořádně nízké náklady na palivo i TCO | Malá benzinová nádrž (9 l) snižuje celkový dojezd |
Temperamentní a nápadně úsporný motor | Vjezd do podzemních garáží může být omezen |
Životnost plynových nádrží 20 let | Menší zavazadlový prostor, absence rezervy |
Možnost libovolně konfigurovat výbavu |