Náklady na CNG při ceně 27 Kč/kg: 1,05 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu: 3,9 kg/100 km
Skutečný dojezd na CNG: 435 km

Osmá generace Golfu je po svém uvedení na trh dostupná s osmi různými pohony, z čehož pět se řadí mezi hybridní. Tak širokou nabídku pohonných jednotek konkurence, vyjma koncernové, nabídnout neumí. Verze TGI potěší firemní flotily pravděpodobně nejvíce.

Stejně jako u koncernových sourozenců tak i Golf TGI lze pořídit jako hatchback nebo kombi s ručně řazenou nebo samočinnou převodovkou DSG. K dispozici jsou i tři stupně výbavy i široká paleta příplatkového vybavení.

Seat Leon i Škoda Octavia plynový systém převzaly z golfu. Motor 1,5 TGI/96 kW běží v hospodárném Millerově cyklu s vysokým kompresním poměrem 12,5 : 1. Navíc je vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií, což posiluje zátah v nízkých a středních otáčkách.

Bohužel vlivem zpřísňujících se předpisů klesl objem benzinové nádrže na pouhých 9 l, což v praxi zaručí dojezd sotva 130 km. Tato nevýhoda ale může v rámci firemních flotil fungovat spíš jako výhoda, protože řidiče nutí jezdit především na plyn. Provoz na benzin je tedy skutečně jen nouzovým řešením. A jestliže má plynový pohon šetřit peníze, je nutné maximálně omezit provoz na benzin. Řidič druh paliva měnit nemůže, golf začne spalovat benzin, až když dojde plyn. Dokonce i studené starty probíhají na plyn. Na benzin motor startuje až v mrazech pod -10 °C nebo když tlak v nádržích klesne pod 11 barů.

Úsporné TGI i TDI

Ano, verze TGI na stlačený zemní plyn nabízí bezkonkurenční TCO. Ovšem v rámci všech motorizací na nás nejvíce zapůsobil čtyřválec 2,0 TDI ve verzi se 110 kW. Tento vznětový motor dovedl Volkswagen k naprosté dokonalosti a je velká škoda, že se v rámci evropského emisního šílenství musejí protežovat elektrifikované pohony. Při ustálené rychlosti 90 km/h si TDI řekne jen o 3,5 l nafty, při dálniční rychlosti 130 km/h je to pouhých 5,2 l/100 km. V kombinovaném režimu jsme naměřili 4,6 l/100 km. Při úspornějším jízdním stylu se ale lze dostat ke 4 l/100 km. Diesel se tak výrazně přiblížil palivovým nákladům verze TGI.

Při svižném jízdním stylu nebo rychlé jízdě po německé dálnici pak TDI v některých režimech lehce verzi TGI i trumfne. Plynová verze je ale o 20 000 korun levnější, takže TGI bude v rámci TCO vždy o něco výhodnější nežli TDI. Firmy ale často dosáhnou na větší slevy u vznětových motorizací, takže ve finále může mít TDI podobné TCO jako plynová verze. Rozdíly budou ale minimální, a tak volba motorizace bude v těchto případech spíš věcí priorit.

Zůstatkové hodnoty, životnost nádrží a revize

Golf si tradičně vede velmi dobře v oblasti zůstatkových hodnot. I po třech letech a ujetí 150 000 km si plynová verze společně s benzinovou verzí 1,5 TSI udržuje nadpoloviční hodnotu. Verze TDI je na tom o něco hůře. Ztráta hodnoty je v průměru o 7 % vyšší.

Životnost plynových nádrží je počítána na 20 let, pak se musí vyměnit. Plynový systém také musí procházet revizní kontrolou. U nového auta je to po 4 letech, pak každé 2 roky. Tedy stejně jako platnost STK. Cena revize se pohybuje do 500 korun.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Volkswagen Golf 1.5 TGI 
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola, objem 1498 cm3, výkon 96 kW při 5000–6000 otáčkách, točivý moment 200 Nm při 1400–4000 otáčkách. Sedmistupňová dvouspojková samočinná převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4284/1789/1456 mm, rozvor 2620 mm. Zavazadlový prostor 0,455/1,410 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1410/550 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1400/700 kg.
Výkony Nejyšší rychlost 211 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Spotřeba 5,4–5,5 m3/100 km (WLTP), emise CO2 99 g/km, objem nádrží 17,3 kg (CNG) a 9,0 l (benzin).
CENA 644 900 Kč (kombi 674 900 Kč) s DPH 
 SPOTŘEBA CNG V RÁMCI TESTU (kg/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
4,3/3,4 3,2/4,1 3,9
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km  Stáří Golf 1.5 TGI (CNG) Golf 2.0 TDI  Golf 1.5 TSI
90 000 3 roky 56,72 % 51,55 % 60,87 %
150 000 3 roky 50,02 % 45,47 % 53,69 %
210 000 3 roky 43,32 % 39,38 % 46,51 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Mimořádně nízké náklady na palivo i TCO Malá benzinová nádrž (9 l) snižuje celkový dojezd
Temperamentní a nápadně úsporný motor Vjezd do podzemních garáží může být omezen
Životnost plynových nádrží 20 let Menší zavazadlový prostor, absence rezervy
Možnost libovolně konfigurovat výbavu  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit