Šestá generace Subaru Outback je jednou z nejzajímavějších novinek loňského roku. Bez ohledu na hybridní bláznovství se představuje s klasickým, nadprůměrně objemným boxerem. To se v dnešní době cení!
Skutečnost, že outback nelze koupit s hybridním pohonem může někomu vadit. Pravověrní ale tento počin ocení. Každá automobilka s příchodem nové generace představuje hybridní modely, které mají řadu výhod, ale negativně ovlivňují jízdní vlastnosti a auto prodražují o nejméně 30 %. Subaru se rozhodlo svou vlajkovou loď ponechat v klasickém konvenčním provedení a flotilové emise výrazně snížit elektromobily. Tím prvním má být SUV Solterra, které Subaru vyvíjí společně s Toyotou.
S řadou zásadních změn
Pátá generace na trhu byla sedm let. V květnu přišel nový outback a s ním i radikální změny. Světlá výška narostla na 213 mm (+13 mm), což je u poloterénních kombi bez vzduchového podvozku vůbec nejvyšší hodnota.
Díky samočinné převodovce a novému softwaru je symetricky uložený pohon všech kol inteligentnější a rychleji reaguje na změnu přilnavosti kol. Po stisknutí tlačítka režimu X-Mode se trakční schopnosti pohonu ještě zvýší. Velice sebejistě si outback vede i na silnici.
Atmosférický boxer objemu 2,5 litru je kompletně přepracovaný. Motor dostal přímé vstřikování benzinu, filtr pevných částic a vyšší kompresní poměr (12 : 1 oproti 10,3 : 1). Nižší spotřeba se odrazila v nepatrně sníženém výkonu (ze 129 na 124 kW), současně ale narostl točivý moment (z 235 na 252 Nm).
Nový bezpečnostní systém EyeSight zvládne i automatický vyhýbací manévr a cestování zpříjemní pokročilý adaptivní tempomat. Vedení v pruhu je nyní bravurní, auto už v zatáčkách nekličkuje.
Nový systém samočinného brzdění vyvine v kritických situacích o 30 % vyšší brzdný účinek.
Systém sledování řidiče, který už využívá Forester e-Boxer, při nastoupení rozezná obličej řidiče a automaticky mu nastaví sedadlo, zrcátka, ventilaci a audiosystém. Za jízdy pak upozorní, pokud řidič přestává sledovat dopravní situaci před vozidlem.
TCO drží na uzdě
Hlavní položky TCO, tedy nákupní cena, spotřeba a ztráta hodnoty, drží outback na uzdě. Cena 1 085 000 s DPH je za dobře vybavené auto střední třídy s pohonem všech kol lehce nadprůměrná, naopak nižší je námi naměřená kombinovaná spotřeba benzinu 8,3 l/100 km. Tato hodnota je už očištěna o odchylku palubního počítače (-0,4 l/100 km).
TCO sice kazí kratší, patnáctitisícové servisní intervaly, které ale bohatě kompenzují nadprůměrně vysoké zůstatkové hodnoty. Ještě po třech letech provozu a ujetí 90 000 km jsou vysoko nad 50 %. Podle automobilky nevzrostly ani náklady na servis a opotřebitelné díly, což by mezi automobily střední třídy reprezentovalo průměr. Společnost TecAlliance ale tyto hodnoty ještě neměla pro nový outback zpracované, a tak v tabulce chybí.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Subaru Outback 2.5i |
|
Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený zážehový atmosférický čtyřválec pohání všechna kola, zdvihový objem 2498 cm3, výkon 124 kW při 5000–5800 1/min, točivý moment 252 Nm při 3800 1/min. Samočinná bezestupňová převodovka CVT. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4870/1875/1675 mm, rozvor 2745 mm, světlá výška 213 mm. Zavazadlový prostor 0,561/1,822 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1716/484 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2000/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 193 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 8,6 l/100 km, emise CO2 kombinované 193 g/km. |
CENA S DPH | 1 085 000 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
9,1/6,4 | 6,1/8,6 | 8,3 |
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 58,37 % |
150 000 | 3 roky | 51,25 % |
210 000 | 3 roky | 44,12 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
TCO i zůstatkové hodnoty | Pro evropské trhy k dispozici jen jedna motorizace |
Vnitřní prostor, pohodlná zadní sedadla s polohovatelným opěradlem | Kratší servisní intervaly (15 000 km) |
Jízdní komfort, bohatá základní výbava, vysoká bezpečnost | |
Vysoká světlost podvozku, terénní schopnosti |