Novou vlajkovou lodí španělského výrobce je Seat Tarraco. Toto velké SUV může nabídnout až 7 míst, velmi bohatou výbavu i v základním provedení a příjemné svezení. Z motorové nabídky vypadly vznětové verze, které zanedlouho nahradí temperamentní plug-in se 180 kW.

Základem modelu Tarraco je stejně jako u Škody Kodiaq nebo a Volkswagenu Tiguan Allspace platforma MQB v provedení A2. Ta umožnila protáhnout rozvor náprav na 2790 mm. V rámci třídy jde o lehce nadprůměrnou hodnotu, koncernoví sourozenci jsou na tom ale prakticky stejně. Celkově seat měří 4735 mm. Standardem je pětice míst k sezení, za příplatek 20 500 Kč ale Španělé nabízejí ještě další dvě sedadla. Ty samozřejmě sníží objem zavazadlového prostoru na základních 230 litrů. Ve striktně pětimístné verzi je k dispozici nejméně 760 litrů, respektive 700 litrů, pokud sklopíte třetí řadu sedadel u sedmimístné varianty. Pro variabilitu důležitou vlastností jsou posuvná sedadla ve druhé řadě, velmi příjemný je i seřiditelný úhel sklonu opěradel. Standardně má tarraco také sklopné sedadlo spolujezdce a tak lze vytvořit rovnou ložnou plochu po celé délce interiéru.
Pohon 4×4 nezklame
Neustálé dohady o tom, který systém pohonu je lepší, zdali trvalý pohon všech kol známý například z Audi či Subaru, nebo připojitelný s Haldex spojkou. Výhody obou systémů se stále více smazávají. Haldex už dnes de facto pracuje jako trvalý pohon všech kol. K úplnému odpojení zadní nápravy dochází jen při parkování a přímé jízdě bez natočení kol. Celý systém reaguje primárně podle točivého momentu tak, aby vůbec nedošlo k prokluzu předních kol. Přitom se zároveň bere ohled na otáčky jednotlivých kol a hodnotu příčného zrychlení, takže systém umí stabilizovat automobil v zatáčkách.

Tarraco jsme mohli vyzkoušet na sněhu a to i na uzavřené trati a nutno uznat, že systém pohonu 4×4 pracuje naprosto plynule a intuitivně. Navíc je velmi dobře sladěn se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. A jak už to u velkých SUV bývá, stabilizace výrazně dohlíží nad bezpečností a tak vás tarraco ani na sněhu nepustí do přetáčivějšího průjezdu zatáčkou.
Plug-in místo dieselu? Neteskněte!
Vznětové agregáty v ceníku tarraca už nenajdete. Na výběr tak zůstávají zážehové přeplňované čtyřválce 1.5 TSI/110 kW a 2.0 TSI/140 kW. Na podzim totiž dorazí plug-in hybridní verze, která nahradí vznětové motory. Pohon kombinuje zážehový čtyřválec 1.4 TSI s elektromotorem. Souhrnný výkon plug-inu je 180 kW. Akumulátory mají kapacitu 13 kWh a Španělé slibují, že velké SUV ujede 50 km čistě na elektrickou energii. Kombinované emise mají u této varianty klesnout pod 50 g CO2/km.

V rámci redakčních testů jsme postupem času vyzkoušeli všechny motorizace. Zážehové motory jsou sice žíznivější, rozdíl ale není markantní a návratnost dražšího dieselu byla výrazně nad 100 000 km. Rozdíl v dlouhodobé spotřebě byl při porovnání zážehového motoru 1.5 TSI/110 kW a 2.0 TDI/110 kW lehce přes 1 l/100 km. Rozdíl mezi 2.0 TDI/140 kW 4×4 a 2.0 TSI/140 kW 4×4 pak 1,6 l/100 km. Naměřené hodnoty v různých režimech naleznete v příslušné tabulce.

Ovšem v rámci firemních flotil vznětové verze mohou chybět. Plug-in nemusí příslušné car policy samozřejmě vždy vyhovovat. To je ale daň za emisní šílenství. Vznětové motory z nabídky postupně mizí u většiny značek.
Vysoké zůstatkové hodnoty, rozumné TCO a záruka 5 let
Protože Seat Tarraco má mnoho společného se Škodou Kodiaq a Volkswagenem Tiguan Allspace, podobné je to i s celkovým TCO. Náklady jsou v rámci sourozenců srovnatelné, v rámci konkurence reprezentují lehce podprůměrné hodnoty. Ani zůstatkové hodnoty se výrazněji neliší.
Potěší prodloužená záruka výrobce na 5 let nebo 100 000 km.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 4×4 |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříáč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec pohání všechna kola, zdvihový objem 1984 cm3, výkon 140 kW při 5000 1/min, točivý moment 320 Nm při 1500-4100 1/min. Samočinná 7°převodovka DSG. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4735/1839/1658 mm, rozvor 2790 mm. Zavazadlový prostor 0,760/1,920 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1744/616 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2250/750 kg. |
| Výkony | Největší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,0 s. Spotřeba kombinovaná 7,2 l/100 km, emise CO2 kombinované 160-163 g/km. |
| CENA | 1 054 900 Kč |
| SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 9,1/6,9 | 6,3/8,5 | 8,3 |
| Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly: | ||||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) | Náklady na servis dle TecAlliance (Kč) | Náklady na opotřebitelné díly včetně práce dle TecAlliance (Kč) |
| 90 000 | 3 roky | 42,29 % | 17 500 | 27 800 |
| 150 000 | 3 roky | 37,31 % | 27 100 | 33 500 |
| 210 000 | 3 roky | 32,34 % | ||
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Prostorný, až 7místný interiér | Absence vznětových motorů |
| Nadprůměrná výbava i u nejlevnější verze | Stísněný prostor ve 3 řadě sedadel |
| Zůstatková hodnota, rozumné TCO | Vyšší cena verze 4×4 |




























