12. června 2024
Otázky pro

ROZHOVOR: Na špici v nelehké době

>Redakce Redakce
15 listopadu, 2022

Je to již 6 let, co společnost Hyundai představila svůj první velkosériový bateriový elektromobil, Hyundai Ioniq Electric. Za tu dobu se značka vyšvihla mezi nejúspěšnější výrobce elektromobilů, což jí pomáhá snižovat flotilové emise CO2. Koncern Hyundai si tak i v současné době může dovolit nabízet širokou škálu aut s klasickými spalovacími motory včetně sportovních vysokovýkonných derivátů. S marketingovým ředitelem Markem Trešlem jsme kromě řady novinek probrali i aktuální témata složité doby.

Marek Trešl, produktový a marketingový ředitel

Řada vašich zcela nových modelů počítá i nadále se spalovacími motory. Jak dlouho se pro evropské trhy budou tato konvenční auta vyrábět?

I nadále budou samozřejmě existovat zákazníci, pro které budou auta s konvenčním motorem představovat nejvýhodnější volbu, ať už z důvodu špatné dostupnosti nabíjení nebo pořizovací ceny. My jsme připraveni tato auta nabízet, dokud to bude legislativně možné.

Současně však i koncern Hyundai Motor Group již před časem oznámil ukončení investic do dalšího vývoje spalovacích motorů. Je ale třeba vysvětlit, že toto rozhodnutí se vztahuje k masivním investicím směřujícím k vývoji zcela nových, zásadně odlišných konstrukcí, nikoli do průběžného dílčího zdokonalování aktuálně využívaných generací pohonných jednotek po dobu následujících několika let.

Jaký je váš názor na využití syntetického paliva a dalšího využití klasických spalovacích motorů?

Prostor pro syntetické palivo v automobilech s klasickými spalovacími motory vidíme jako poměrně omezený, syntetické palivo bude patrně potřeba zejména v jiných odvětvích dopravy, např. v letectví. Zásadním problémem syntetických paliv je vysoká energetická náročnost jejich výroby zatím bez výhledu na její zásadní snížení. A ta jde proti smyslu snižování emisí CO2 z dopravy. Jinými slovy, elektrickou energii potřebnou pro výrobu syntetického paliva je mnohem efektivnější využít přímo k pohonu elektromobilu a nikoli benzin vyrobený s její pomocí spalovat s nízkou účinností ve standardním spalovacím motoru.

EU navíc poměrně jasně definuje, že využití syntetického paliva bude možné jen u speciálních vozidel, jako jsou sanitky a další záchranářská auta, závodní vozy a obecně vozidla vyráběná jen v malých sériích. To neznamená, že se koncern Hyundai Motor Group od syntetického paliva zcela odklonil, nicméně vidí jeho využití v osobních autech jako okrajové ve velmi specifických případech či jako řešení na přechodnou dobu.

Staria je velmi zajímavou a povedenou novinkou. V době masové elektrifikace je o to větším překvapením, že využívá vznětový motor.

Vysvětlení je částečně obsaženo i v odpovědi na první otázku. Vedoucí pozice v bezemisní mobilitě nám umožňuje nabízet stále i klasické spalovací motory tam, kde to zákazníci upřednostňují. Staria navíc není pro Hyundai v Evropě klíčovým objemovým modelem, těžištěm jejího prodeje je rozhodně domácí korejský trh a pak vybrané další regiony světa jako například Austrálie. Nicméně připravuje se v hybridním zážehovém provedení s pohonnou jednotkou z našeho SUV Santa Fe u zcela bezemisní alternativy a v tuto chvíli stále ještě není rozhodnuto o finální variantě.

Hyundai vyvíjí dostupný elektromobil pro Evropu s cenou do půl milionu korun. Kdy se objeví?

Příchod takových modelů očekáváme nejpozději do roku 2025.

Sportovní divize N sklízí úspěchy s modely i20, i30 a Kona. Zůstanou v nabídce i v budoucnu?

Mohu potvrdit, že modely N se spalovacími motory zůstanou v nabídce ještě po roce 2025. Postupně se ale bude i řada vysokovýkonných modelů N elektrifikovat, jak naznačuje i nedávno představený závodní prototyp N Vision 74, který ukazuje výhody kombinace bateriového pohonu a vodíkového palivového článku. Hybridní provedení umožní tomuto závodnímu vozu s nejvyšší rychlostí přes 250 km/h dosáhnout dojezdu přes 600 km.

Už v průběhu příštího roku se začne prodávat vysokovýkonný crossover Ioniq 5 ve verzi N. Modelová nabídka plně elektrických vozů N se bude následně rozšiřovat i do dalších segmentů.

Kdy se u nás začne prodávat Ioniq 6? A budou k dispozici obě verze s rozdílnou kapacitou akumulátorů?

Plnohodnotný příchod modelu Ioniq 6 na český trh s předváděcími vozy u našich prodejců plánujeme na začátek roku 2023. Novinka bude nabízena jak s akumulátorem o kapacitě 53 kWh, tak ve verzi 77 kWh s prodlouženým dojezdem, která s pohonem zadních kol poskytne kombinovaný dojezd na jedno nabití více než 610 km dle testovacího cyklu WLTP.

K vašim elektromobilům nabízíte také dobíjecí kartu. Za jakých podmínek ji lze získat a kolik stojí roční poplatek?

Karta a mobilní aplikace Charge myHyundai je dostupná zcela bezplatně jak pro všechny majitele našich bateriových elektrických vozů, tak pro všechny řidiče plug-in hybridů. Logicky je však její využití vyšší u bateriových elektromobilů. Je ideálním řešením především pro cesty za hranice, neboť po snadném napojení na kreditní či debetní platební kartu poskytne přístup k téměř 400 000 nabíjecím bodům s přehledným vyúčtováním všech nabíjení na konci měsíce.

Nabízí buď tarif Flex bez měsíčního paušálu určený pro ty uživatele, kteří nabíjejí spíše příležitostně, s jednorázovým poplatkem za každou nabíjecí relaci, nebo tarif Smart určený pro ty, kdo na cestách nabíjejí často, s měsíční paušální platbou, ale bez dodatečného poplatku za započatou nabíjecí relaci. K oběma je možné dokoupit balíček pro nabíjení na ultra vysokorychlostních nabíječkách IONITY. Balíček umožní snížit cenu za kWh při nabíjení na IONITY po celé Evropě až na 7,70 Kč. Při každé nabíjecí relaci přes Charge myHyundai je využívána 100% zelená elektřina.

Jak se u nás vyvíjí zájem o elektromobily bez plošných státních dotací? Jaký typ zákazníků si tato auta kupuje?

Jak je vidět z registrací nových osobních automobilů, celkový počet zákazníků je v ČR stále na nízké úrovni, byť roste. Přesto jsou naše oceňované elektromobily de facto vyprodané. V posledních měsících vnímáme jednoznačné oživení zájmu o elektromobily. Impulsem k němu byla bez pochyby i nová výzva Státního fondu životního prostředí č. 3/2022 Ekomobilita, umožňující obcím a organizacím veřejné správy čerpat dotaci až 300 tisíc Kč na bateriový elektromobil a až 500 tisíc Kč na elektromobil poháněný vodíkovým palivovým článkem. Typickými zákazníky elektromobilů jsou kromě organizací veřejné správy uživatelé z nadnárodních firem, které již mají vnitřní flotilovou politiku upřednostňující elektromobily.

V jaké míře vás limituje přetrvávající nedostatek čipů?

Jsme rádi, že ve výrazně menší míře než většinu konkurentů. De facto jsme nikdy nepřerušili výrobu na dobu delší než několik dní. Nejoblíbenější modely z Nošovic jsou v nejprodávanějších specifikacích dostupné v přijatelných dodacích lhůtách několika měsíců. Je to zásluhou tvrdé práce vrcholového managementu i všech kolegů z oddělení nákupu, výroby i dalších týmů ve výrobním závodě v Nošovicích, jehož výrobky pokrývají přibližně dvě třetiny našich prodejů.

Jaké jsou dodací termíny, na které modely se nejdéle čeká?

U modelů i30 a Tucson z Nošovic přibližně čtyři až pět měsíců. Výjimkou jsou modely s automatickými převodovkami DCT, full hybridy, plugin hybridy a Kona Electric, na které se čeká déle. U modelů i10, i20 a Bayon z tureckého výrobního závodu je čekací doba cca. šest měsíců.

Rovněž u těchto modelů prodlužuje automatická převodovka dodací lhůtu o dva měsíce. Nejdéle se aktuálně čeká na většinu modelů z jihokorejských výrobních závodů, tedy Kona (spalovací a hybridní), Santa Fe a Ioniq 5, kde je aktuální dodací lhůta až 12 měsíců.

Jak se zákazníci staví k delším dodacím lhůtám automobilů? Omezují firmy výrazněji například počet služebních automobilů?

Prodloužení operativního leasingu i oddalované obměny vozového parku jsou podle našich zkušeností zcela běžné. Fleetoví zákazníci z našich zkušeností aktuálně neomezují počet služebních vozů ve flotilách, ale zaměřují se více na hledání ekonomicky výhodnější varianty s rychlejší dobou dodání, aby předešli zvyšování nákladů souvisejících s prodlužováním operativních leasingů.

Mění se nějak požadavky či priority fleetových zákazníků?

Prioritou je dnes vzhledem k situaci v odvětví u většiny zákazníků především příslib akceptovatelného termínu dodání vozu a garance cenových podmínek. V souvislosti s růstem úrokových sazeb také registrujeme nárůst zájmu o operativní leasing. Vzhledem k inflaci a aktuálně vysoké ceně pohonných hmot se fleetoví klienti stále častěji zajímají o celkové náklady související s provozem vozidla. Upřednostňují předem známé a zvýhodněné cenové podmínky servisu a garantovaný odkup vozu za předem známou zůstatkovou cenu.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit