suv, Testy

TEST: Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 4×4

>Redakce Redakce
27 července, 2021

Stelvio je vůbec první SUV značky Alfa Romeo. Přesto bez předchozích zkušeností dokázali Italové vyrobit mimořádné auto, které jezdí podobně jako nejlepší sedany.

Od loňského modelového roku je je giulia i stelvio po důležité modernizaci.V sedanu i SUV se nyní zabydlelo hlídání pruhů, asistent jízdy v kolonách, čtení dopravních značek, sledování mrtvého úhlu nebo varování před čelní srážkou. Povedený je také nový infotainment s 8,8“ displejem značky TomTom s možností dotykového ovládání. Systém je plně kompatibilní se všemi zařízeními s operačním systémem iOS či Android a podporuje rovněž funkci rozpoznávání hlasu.

Temperamentní motory nabízejí až 397 kW

Na skladbě motorů se emisní šílenství naštěstí nepodepsalo a tak výkonné motory dají vyniknout kvalitám podvozku. Po kratší odmlce se opět do ceníku vrátila verze Quadrifoglio se šestiválcem z Ferrari. Díky výkonu 375 kW dokáže stokilometrovou rychlost pokořit za 3,8 s a rozjede se na 283 km/h. Cena vyjde na 2,376 milionu korun.

Podobně výkonná konkurence je dražší. Díky funkci odpojování válců při jízdě s nízkou zátěží je zajímavá spotřeba. Z toho důvodu automobilka uvádí kombinovanou spotřebu 9,8 l/100 km. V praxi se při defenzivní jízdě lze na tuto hodnotu dostat. Stejný motor ale se dvěma turby pak lze objednat do limitované Giulie GTA, která nabízí 397 kW. Použitím ultralehkých kompozitových materiálů se navíc podařilo hmotnost Giulie GTA snížit o 100 kg.

Ale vraťme se ke stelviu.

Velmi mile nás překvapila „nejslabší“ vznětová verze 2.2 JTD se 140 kW (1 280 500 Kč). Nabízí příjemnou dynamiku a nízké provozní náklady. Dlouhodobou spotřebu lze udržet do 7 l/100 km.

Všechny motory jsou standardně spojeny s výtečně fungující osmistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech. Jen giulia nabízí také ručně řazené převodovky a verze s pohonem zadních kol.

Mezi sportovními auty jsou TCO přívětivé

Pokud vezmeme segment prémiových středně velkých SUV, tak Alfa Romeo Stelvio patří k levnějším. Přemrštěné nejsou ceny náhradních dílů ani náklady na provoz. Servisní intervaly jsou sice kratší, po 15 000 km nebo jednom roce, průměrná cena jedné prohlídky činí podle společnosti TecAlliance u běžných motorizací kolem 7000 Kč s DPH, u verze Quadrifoglio je přes 10 000 Kč. Po ujetí 90 000 km zaplatí majitel u verze s dvoulitrovým čtyřválcem 37 600 Kč, u vidlicového šestiválce pak 59 900 Kč. Po ujetí 150 000 km jsou náklady na servis 63 100 Kč, u šestiválce pak 103 300 Kč.

Na všechny vozy poskytuje Alfa Romeo zákonnou dvouletou záruku bez omezení počtu ujetých kilometrů a dodatečné 3 roky rozšířené záruky (100 000 km) na hnací ústrojí.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 4×4
Motor, převodovka Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec pohání všechna kola, výkon 140 kW při 3500 1/min, točivý moment 450 Nm při 1750 1/min. Samočinná 8stupňová převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4687/1903/1632 mm, rozvor 2818 mm. Zavazadlový prostor 0,525 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1745/665 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2300/750 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 6,4–6,7, emise CO2 kombinované dle WLTP 168–175 g/km.
CENA 1 280 500 Kč
Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 4×4.  SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,7/6,1 5,8/7,8 6,9
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly: Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax) Náklady na servis dle TecAlliance (Kč) Náklady na opotřebitelné díly včetně práce dle TecAlliance (Kč)
90 000 3 roky 43,40 % 20 500 31 900
150 000 3 roky 38,06 % 39 100 39 900
210 000 3 roky 32,77 %    
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Příkladné jízdní vlastnosti, radost z řízení Omezená variabilita zadních sedadel. Nelze je posouvat ani měnit úhel sklonu
Náklady na provoz (TCO), zůstatková hodnota Průměrný prostor v oblasti kolen vzadu

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit