Dlouhodobá spotřeba elektřiny | 23,4 kWh/100 km |
Dlouhodobá spotřeba s nákladem 500 kg | 25,8 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +28°C | 253 km |
Mercedes rychle rozšiřuje nabídku svých elektromobilů a elektrifikace se nevyhýbá ani kategorii užitkových vozů. Osobní verze eVito má nabídnout dojezd až 350 km. Na výběr jsou motory o výkonu 85 nebo 150 kW.
Model eVito existuje rovnou ve dvou rozdílných provedeních. Skříňový vůz určený pro rozvážkové služby má elektromotor o výkonu 85 kW, který může napájet akumulátor s využitelnou kapacitou 35 kWh nebo 60 kWh, a udávaný dojezd je 184 km, respektive 312 km s větším akumulátorem. Osobní verze eVito Tourer má parametry shodné s luxusněji zaměřeným EQV. To znamená na jedné straně výkon elektromotoru 150 kW a na straně druhé využitelnou kapacitu akumulátoru 90 kWh. Tento model jsme už testovali v minulém čísle.
Tak jen zopakujme, že je příjemně temperamentní, ovšem kvůli vyšší hmotnosti (2,6 t, hmotnost akumulátoru činí 600 kg) a výkonnějšímu elektromotoru (150 kWh) je také „žíznivější“, a tak jsme s ním i přes „gigantický“ 90kWh akumulátor ujeli jen průměrných 280 km. Oproti tomu jsme s užitkovou verzí na stejném okruhu s výrazně menším akumulátorem (60 kWh využitelných) ujeli jen nepatrně méně (253 km). Skříňová verze nás tak až na dynamiku příjemně překvapila. Výkon 85 kW nabízí jen průměrný temperament. Z 0 na 100 km/h zvládne za 18,5 s. Skříňové vito jsme testovali s akumulátorem o využitelné kapacitě 60 kWh.
Vedle solidního dojezdu je pozitivní také maximální rychlost až 120 km/h, což je mezi užitkovými auty celkem rarita. Pro rozvážku ve městech ale většina podnikatelů využije standardně omezenou rychlost na 80 km/h, což výrazně prodlužuje dojezd. My jsme ale testovali verzi s nejvyšší rychlostí 120 km/h, a tak jsme se na dálničním úseku mohli přiblížit měřené rychlosti 130 km/h a dosáhnout realističtější kombinované spotřeby.
Nabito za 35 minut nebo 7 hodin
Elektrické vito lze standardně nabíjet „domácím“ střídavým proudem o výkonu až 11 kW, a tak zcela prázdný akumulátor nabijete do 100 % za necelých 7 hodin. U externích nabíječek se stejnosměrným proudem je možné standardně nabíjet příkonem až 50 kW (z 10 na 80 % za cca 50 minut) a za příplatek pak 80 kW (z 10 na 80 % za cca 35 minut).
Solidní dojezd i s nákladem
Dojezd u elektrických dodávek velmi záleží na jízdním stylu řidiče a samozřejmě také nákladu. S prázdným vitem jsme v kombinovaném režimu ujeli 253 km, s nákladem 500 kg pak 230 km. Podle dodané elektřiny z nabíječky pak vychází spotřeba na 23,4 kWh/100 km, respektive na 25,8 kWh/100 km s naloženým autem. Palubní počítač ukazoval u spotřeby o 1,6 kWh/100 km optimističtější hodnoty. Spotřeba byla měřena při 28 °C a se zapnutou klimatizací, což odpovídá zimnímu provozu s teplotou lehce nad bodem mrazu a puštěném topení.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Mercedes-Benz eVito |
|
Motor, převodovka | Vpředu uložený elektromotor pohání přední kola, maximální výkon 85 kW, točivý moment 360 Nm při 300 1/min. Automatická jednostupňová převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5140/1928/1912 mm, rozvor 3200 mm. Nákladový prostor 6 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2312/888 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu se neudává. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 80 km/h (za příplatek 120 km/h). Spotřeba kombinovaná dle WLTP 21,4 kWh/100 km, využitelná kapacita akumulátoru 35 nebo 60 kWh, dojezd dle WLTP 312 km. |
CENA bez DPH | 1 165 534 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (kWh/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
20,5/19,6 (24,6/21,9) | 19,6/37,5 (19,7/37,7) | 23,4 (25,8) |
Zůstatkové hodnoty | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 53,90 % |
150 000 | 3 roky | 46,90 % |
210 000 | 3 roky | 40,80 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Solidní spotřeba i dojezd s akumulátorem 60 kWh | Dojezd s akumulátorem 35 kWh |
Maximální rychlost až 120 km/h | Temperament motoru |
Zůstatkové hodnoty | Rychlé nabíjení (příkon až 80 kW) |