Nová, pátá generace tradičního Renaultu Megane je pouze elektrická. Škoda, řeknete si. Ale tenhle megane řadíme mezi nejpovedenější elektromobily. Tradičně kritičtí tentokrát k elektropohonu nejsme. Tedy samozřejmě s výjimkou ceny.
Elektrický megane se znatelně zmenšil. Oproti hatchbacku dosluhující čtvrté generace je o znatelných 160 mm kratší. S délkou 4200 mm tak patří k nejmenším automobilům nižší střední třídy. Menší je i šířka, 46 mm je v interiéru znát. Prostor na zadních sedadlech je tak stísněný. S ohledem na menší proporce nás ale překvapil objem zavazadlového prostoru (389 l), který má navíc pod dnem další solidní prostor pro nabíjecí kabely.
Méně výkonu a cena do milionu
Vybírat je možné ze dvou verzí. Nejlevnější verze EV40 má menší akumulátor (40 kWh) i slabší motor (96 kW), a tak se cena vejde do milionu korun (945 000 Kč). Udávaný dojezd této verze je 300 km.
Za příplatek 120 000 korun získáte větší akumulátor (60 kWh), který prodlouží dojezd o znatelných 150 km a přidá i pořádnou porci výkonu. Se 160 kW lze snadněji odhalit kvalitní podvozek. Megane se stane rázem zábavnější.
Dojezd 405 km
O pět kilometrů jsme pokořili hranici 400 km, která je pro většinu elektromobilů nedostižná. To je velmi solidní dojezd, zvláště když vezmeme v úvahu podmínky testu, kdy se teplota šplhala přes 30 °C a klimatizace pracovala na plný výkon. Tak úmorné vedro u elektromobilů energeticky odpovídá zimní teplotě kolem 0 °C a zapnutému topení.
Naměřili jsme také velmi nízké hodnoty spotřeby při ustálených rychlostech. Při 90 km/h dokonce padl náš redakční rekord 13,6 kWh/100 km.
Ze spotřeby a dojezdu jsme tedy nadšení! Mimochodem, námi naměřené kombinovaná spotřeba 16,3 kWh/100 km de facto odpovídá údaji výrobce (16,1 kWh/100 km dle metodiky WLTP).
Jízdní vlastnosti
Megane nezklame ani jízdními vlastnostmi. V této disciplíně se elektromobily velmi viditelně zlepšují a megane není výjimkou. Na konečném výsledku se podílí řada detailů, především ale víceprvková zadní náprava, optimální naladění útlumové charakteristiky a nízká hmotnost, díky které auto netrpí ani podélným vlněním, které trápí řadu konkurenčních modelů při jízdě po nerovnostech.
Elektrický megane je pouze o 100 kg těžší nežli starší verze s konvenčními motory. Pohotovostní hmotnost 1711 kg je s ohledem na třídu i hmotnost výkonného 60kWh akumulátoru (398 kg) mezi podobnými konkurenty jedna z nejnižších. Verze s menším akumulátorem (40 kWh) váží dokonce jen 1580 kg.
Nabito za 30 hodin nebo 35 minut
Megane lze nabíjet střídavým proudem o výkonu až 22 kW (AC). Délka nabíjení z 5 na 100 % kapacity proběhne za tři hodiny a patnáct minut. Znatelně rychlejší je nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 130 kW, takže nabití z 10 na 80 % trvá 35 minut
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADN ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Renault Megane E-Tech electric EV60 |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený synchronní elektromotor pohání přední kola, výkon 160 kW při 5500–11700 1/min, točivý moment 300 Nm při 100–4700 1/min. Samočinná devítistupňová převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4200/1768/1505 mm, rozvor 2685mm. Zavazadlový prostor 0,389/1,245 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1711/455 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 16,1 kWh/100 km. |
CENA s DPH | 1 065 000 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
13,7/14,1 | 13,5/21,9 | 16,3 |
Zůstatkové hodnoty | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 59,93 % |
150 000 | 3 roky | 52,70 % |
210 000 | 3 roky | 45,47 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Povedený podvozek, jízdní vlastnosti, komfort | Stísněný prostor na zadních sedadlech |
Spotřeba, dojezd, výkon motoru | Vyšší cena |
Zůstatkové hodnoty | |
Na elektromobil nízká hmotnost |