Třída SUV má neuvěřitelný potenciál. Přes dvacet let trhá nové a nové prodejní rekordy. Není tedy divu, že si CUPRA nechce nechat tuto úspěšnou karosářskou vlnu ujít, a tak po modelech Ateca a Formentor následuje větší a luxusnější Terramar.

Novinka staví na platformě MQB Evo koncernu Volkswagen a je úzce spjatá s modely jako Volkswagen Tiguan nebo Audi Q3. Jen rebelštější podvozek i řízení jsou laděny sportovněji. Samozřejmostí je víceprvkové uchycení zadní nápravy. Vpředu najdeme vzpěry typu MacPherson s novým spodním příčným ramenem a s větším záklonem rejdového čepu, který v rejdu zvyšuje odklon kol pro lepší stabilitu v zatáčkách. Sportovní verze VZ má pak standardně k dispozici novou generaci adaptivních tlumičů DCC.
S délkou 4519 mm je terramar o něco kratší než nový tiguan, ale stále má stejný rozvor a tedy i celkovou úroveň vnitřního prostoru, který je štědrý především svou šířkou a objemem zavazadlového prostoru. Velkou pochvalu zaslouží variabilita zadních sedadel. Ty je možné v terramaru posouvat o 15 cm nebo u nich měnit sklon opěradel, což je komfortní především při delší jízdě.
Vyšší výkon i spotřeba
Ať už si zvolíte kteroukoli motorizaci, terramar potěší vynikající jízdní stabilitou a chutí zatáčet. V porovnání s menším a dravějším formentorem je samozřejmě znát vyšší stavba karoserie s výše umístěným těžištěm a komfortněji naladěný stabilizační systém, který zasahuje o něco dřív a s větší razancí. Řízení je i tak zábavné.

Pod kapotou najdete pouze zážehové motory 1.5 a 2.0 TSI, které kombinují různý výkon (od 110 do 200 kW) a některé i elektrickou výpomoc v podobě mild hybridu a plug-inu nové generace.
Testovanou verzi VZ poháněl nejvýkonnější zážehový dvoulitr TSI čtvrté generace naladěný na 195 kW. Čtyřválec dělá radost v širokém spektru otáček. Oproti slabší variantě se 150 kW je ale o více než 1 l/100 km žíznivější. Obě verze jsou standardně k dispozici s pohonem všech kol. V kombinovaném režimu jsme jezdili za 9,1 l/100 km. S neposednou pravou nohou pak hravě překročíte 10 l/100 km.
Rozvody netřeba řešit
Za zmínku stojí dvouspojkové převodovky DSG. CUPRA ve všech motorizacích včetně základní verze 1.5 TSI využívá spojky pracující v olejové lázni. Na rozdíl od „suchých“ spojek se tak výrazně prodlužuje životnost a snižují náklady na servis z pohledu opotřebitelných dílů.

Servisní intervaly jsou nastaveny po 30 000 km nebo jednom roce. Při nájezdu 210 000 km vyjdou pravidelné servisní prohlídky na 75 000 korun s DPH, což je s ohledem na delší servisní interval nízká částka.
Všechny zážehové motory nyní už nemají stanoven interval výměny rozvodového řemene a kladek. Jsou konstrukčně navrženy pro dlouhou životnost. Výrobce jen doporučuje kontrolu ozubeného řemenu po 300 000 km nebo po 15 letech provozu. Standardní záruka je 5 let nebo 100 000 km.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE CUPRA Terramar VZ 2.0 TSI 4WD |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec objemu 1984 cm3 o výkonu 195 kW při 5000 1/min pohání všechna čtyři kola. Sedmistupňová samočinná dvouspojková převodovka DSG. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4519/1869/1584 mm, rozvor 2680 mm. Zavazadlový prostor 0,508–0,642 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1750/540 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2200/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 243 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 8,4–8,8 l/100 km. |
| CENA s DPH | 1 384 900 Kč |
| NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU l/100 km | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 9,5/7,0 | 6,5/8,9 | 9,1 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
| 90 000 km | 3 roky | 55,50 % |
| 150 000 km | 3 roky | 48,40 % |
| 210 000 km | 3 roky | 41,20 % |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Jízdní vlastnosti, radost z řízení, pohon 4×4 | Absence vznětového motoru |
| Vysoká variabilita zadních sedadel | Jen průměrný prostor v oblasti kolen vzadu |
| Hmotnost přívěsu až 2,2 t | Absence mechanických tlačítek u ovládání ventilace |




























