4. prosince 2025
Testy

TEST: CUPRA Terramar VZ 2.0 TSI 4WD

>Redakce Redakce
04 listopadu, 2025

Třída SUV má neuvěřitelný potenciál. Přes dvacet let trhá nové a nové prodejní rekordy. Není tedy divu, že si CUPRA nechce nechat tuto úspěšnou karosářskou vlnu ujít, a tak po modelech Ateca a Formentor následuje větší a luxusnější Terramar.

Novinka staví na platformě MQB Evo koncernu Volkswagen a je úzce spjatá s modely jako Volkswagen Tiguan nebo Audi Q3. Jen rebelštější podvozek i řízení jsou laděny sportovněji. Samozřejmostí je víceprvkové uchycení zadní nápravy. Vpředu najdeme vzpěry typu MacPherson s novým spodním příčným ramenem a s větším záklonem rejdového čepu, který v rejdu zvyšuje odklon kol pro lepší stabilitu v zatáčkách. Sportovní verze VZ má pak standardně k dispozici novou generaci adaptivních tlumičů DCC.

S délkou 4519 mm je terramar o něco kratší než nový tiguan, ale stále má stejný rozvor a tedy i celkovou úroveň vnitřního prostoru, který je štědrý především svou šířkou a objemem zavazadlového prostoru. Velkou pochvalu zaslouží variabilita zadních sedadel. Ty je možné v terramaru posouvat o 15 cm nebo u nich měnit sklon opěradel, což je komfortní především při delší jízdě.

Vyšší výkon i spotřeba

Ať už si zvolíte kteroukoli motorizaci, terramar potěší vynikající jízdní stabilitou a chutí zatáčet. V porovnání s menším a dravějším formentorem je samozřejmě znát vyšší stavba karoserie s výše umístěným těžištěm a komfortněji naladěný stabilizační systém, který zasahuje o něco dřív a s větší razancí. Řízení je i tak zábavné.

Pod kapotou najdete pouze zážehové motory 1.5 a 2.0 TSI, které kombinují různý výkon (od 110 do 200 kW) a některé i elektrickou výpomoc v podobě mild hybridu a plug-inu nové generace.

Testovanou verzi VZ poháněl nejvýkonnější zážehový dvoulitr TSI čtvrté generace naladěný na 195 kW. Čtyřválec dělá radost v širokém spektru otáček. Oproti slabší variantě se 150 kW je ale o více než 1 l/100 km žíznivější. Obě verze jsou standardně k dispozici s pohonem všech kol. V kombinovaném režimu jsme jezdili za 9,1 l/100 km. S neposednou pravou nohou pak hravě překročíte 10 l/100 km.

Rozvody netřeba řešit

Za zmínku stojí dvouspojkové převodovky DSG. CUPRA ve všech motorizacích včetně základní verze 1.5 TSI využívá spojky pracující v olejové lázni. Na rozdíl od „suchých“ spojek se tak výrazně prodlužuje životnost a snižují náklady na servis z pohledu opotřebitelných dílů.

Servisní intervaly jsou nastaveny po 30 000 km nebo jednom roce. Při nájezdu 210 000 km vyjdou pravidelné servisní prohlídky na 75 000 korun s DPH, což je s ohledem na delší servisní interval nízká částka.

Všechny zážehové motory nyní už nemají stanoven interval výměny rozvodového řemene a kladek. Jsou konstrukčně navrženy pro dlouhou životnost. Výrobce jen doporučuje kontrolu ozubeného řemenu po 300 000 km nebo po 15 letech provozu. Standardní záruka je 5 let nebo 100 000 km.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
CUPRA Terramar VZ 2.0 TSI 4WD
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec objemu 1984 cm3 o výkonu 195 kW při 5000 1/min pohání všechna čtyři kola. Sedmistupňová samočinná dvouspojková převodovka DSG. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4519/1869/1584 mm, rozvor 2680 mm. Zavazadlový prostor 0,508–0,642 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1750/540 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2200/750 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 243 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 8,4–8,8 l/100 km.
CENA s DPH 1 384 900 Kč
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU l/100 km
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
9,5/7,0 6,5/8,9 9,1
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAX 
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
90 000 km 3 roky 55,50 %
150 000 km 3 roky 48,40 %
210 000 km 3 roky 41,20 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti, radost z řízení, pohon 4×4 Absence vznětového motoru
Vysoká variabilita zadních sedadel  Jen průměrný prostor v oblasti kolen vzadu 
Hmotnost přívěsu až 2,2 t Absence mechanických tlačítek u ovládání ventilace

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit